Hur går jag till väga

Hur går jag till väga

Ja, du kan ju som jag nämnde ovan ta en kurs i mindfulness, det finns ett stort utbud med varierad längd.

Grunden till att få ”minfdulness” handlar mycket om hur du ser på omvärlden och hur du reagerar på världen runt dig. Tänk lite så här: Om jag gör detta nu, vad blir då andras reaktioner samt hur skall jag förhålla mig till vad som sker omkring mig.

Det enklaste sättet att komma i det tillståndet är att sätta sig och försöka nå ditt inre. Om det hjälper dig att ha lugn musik så sätt gärna på en cd med avslappnande musik.

Tänk gärna på andningen. Djupandas och visualisera dig något som får dig att vara lugn och få ner din puls.

Ta den tid du behöver, ta det lugnt. Är det första gången du mediterar så var själv. Ha så lite ljud omkring dig som möjligt samt känn efter i kroppen hur du slappnar av i varje muskel och kroppsdel. Misslyckas du så bli inte ledsen, sånt här tar tid. Övning ger färdighet.

När du kommit en bit på vägen så kan detta leda till att både positiva och negativa känslor bubblar upp i dig. Låt dem bara passera genom dig och ut i atmosfären. Känn stressen försvinna tillsammans med alla spänningar i din kropp.

Innan du sätter igång med mindfulness, stäng av alla apparater så som mobiltelefon och dator. Lägg av luren på din vanliga telefon så du verkligen minimerar risken att bli störd under utövandet.

Du skall känna dig väl till mods i rummet. Använd gärna lite rökelse eller annat som gör stämningen bättre och mer avslappnad för dig. Det viktigaste är att du djupandas och verkligen blir helt avslappnad. Ingen oro eller tankar på framtiden. Var i nuet.