Ett sätt att finna ro

Ett sätt att finna ro

Många letar efter vägar att må bättre och att finna lyckan. Buddisterna hade ju en enkel syn på detta. Gå till dig själv det är det bästa. Vad som gör din vän lycklig betyder ju inte att det gör dig lycklig, Läs mer här för att öka förståelsen.

Att få ro i sinnet handlar ju om hur du lever ditt liv. Som terapiform vilket jag kommer gå in på mer sen är ju mindfulness ett sätt att hantera svåra situationer som t.ex relationsproblem eller fobier och ångest.

Egentligen skulle världen se annorlunda ut om fler annamade mindfulness. Folk skulle se annorlunda på sig sjäva och vad som är viktigt i ens liv. Kanske skulle ord som krig och fiende inte finnas. Utan den gamla läran om ”love, peace and understanding” skulle regera över jorden.

Det finns många metoder som professorer har kommit på baserat på läran om mindfulness. Men allt härstammar ifrån buddismens lära .

I KBT (Kognitiv beteende terapi) används mindfulness för att stävja oro och ångest . Att ta igen makten över sitt liv när det spinner på lite för fort. Att finna tillbaka till den balans man såväl behöver för att få livet att rulla på.

Man behöver stanna upp och tänka på egentligen tre saker:

Vad mår jag bra av, hur vill jag leva mitt liv och vad gör mig lycklig?

Det finns många böcker om ämnet och det finns idag ett brett utbud av kurser om mindfulness.

Allt ifrån att psykologer gör det i KBT-form med enstaka individer till grupper som leds av speciellt utbildade livscotcher.

<p>Utformningen på dessa kan se lite olika ut beroende på vem som håller i sessionerna till vilket syfte det har.

Kursernas längder kan variera från några timmar till att man har veckolånga kurser i det. Men grundsyftena är som följer

  • Finna stabiltet i vardagen
  • Reducera stresss
  • Behandla depression
  • Minska ångest

Grundidén som de buddistiska munkarna hade var ju att vara ett med alltet. Med det menades att ha den grundförståelsen att världen och allt som lever och andas i den.

Det kan ju låta som en svår uppgift men tänker man på hur buddismen utövas än idag i Nepal så kan man få en hyfsad överblick vad mindfulness är och vad det är bra för även för oss moderna människor i väst 2500 år efter buddismen kom att bli till.