Mindfulness i vardagen

Mindfulness i vardagen

Världen vi lever i just nu upplevs som ganska så stressfull av många, vilket gör att allt fler människor blir utbrända och till och med deprimerade. Mycket av det handlar om att vi helt enkelt tar på oss för mycket och förr eller senare blir överväldigade. Vi fyller våra liv med massor av arbetsuppgifter och extrajobb, försöker umgås med våra vänner och träffa den rätta via dejtingsidor, känner pressen att träna och att hjälpa barnen med läxorna. Detta kan i sin tur resultera i allvarliga konsekvenser som påverkar både vår fysiska och psykiska hälsa. Istället för att kunna njuta av det vackra och ömtåliga liv vi blivit tillfördelade så går det oss helt förbi.

Mindfulness handlar om att stanna upp, att ta sig en funderare, att uppleva, att verkligen känna vad man gör. Hur ofta slänger vi inte i oss en macka på stående fot för att vi är hungriga och hur många gånger skyndar vi inte till jobber då tiden inte räcker till utan att förnimma smaken av smörgåsen eller miljön vi hastar oss igenom? Slentrian och rutin gör att vi inte riktigt känner det vi behöver och inte gläds åt det underbara i livet, och det är här som den urgamla traditionen av

mindfulness kommer in.

En gammal tradition

Det här är med andra ord inte något nytt koncept. De gamla grekerna gav oss bruket att skåla genom att klirra i glasen innan man tar sig en klunk. Detta gjorde de för att alla fem sinnen skulle få uppleva dryckjomet; man kunde ju se, lukta, känna och smaka på det – men inte höra det. Därför slog man samman sina skålar innan man drack så att man upplevde sin dryck på ett fullkomligt sätt. På liknande vis har man utdragna te-ritualer i Japan där man inte bara skall uppleva smaken av drycken, utan även uppskatta formen på muggen och den miljö man dricker i.

Enkla övningar

Man kan syssla med mindfulness på många olika sätt, till exempel genom yoga, meditation och i grupp. Det går också bra att göra egna vardagsövningar som går ut på att man helt enkelt stannar upp och ger sig själv möjligheten att känna efter: hur smakade det här, hur mår jag, vad tänker jag på?

Inom yoga spelar mindfulness en viktig roll och det räcker med att man tar sig en minut lite då och då där man fokuserar på sin andning eller ett föremål framför sig. Hur ser pennan jag håller i handen ut? Hur känns den? Vad innebär den för mig? Det har till och med visat sig att man kan avhjälpa smärta med mindfulness genom att låta sig ”vara” i smärtan och analysera hur den känns, var exakt den sitter och vilken färg den skulle ha om man kunde måla den.