Tillvägagångssättet

Tillvägagångssättet

Som tidigare nämnts, så finn en plats där du känner att du kan vara helt själv och där du är avslappnad. Du skall känna att du har tid. Framförallt skall du vara pigg i tanken. Mindfulness kan vara krävande om negativa känslor och tankar kommer upp.

Bra förhållanden är/Du är:

  • utvilad
  • avslappnad
  • mentalt förberedd
  • Ensam (oftast)

Rummet du befinner dig i skall vara av behaglig temperatur för dig.

Vad som är än mer viktigt är att du tillåter dig själv att tömma dig och låta tankarna flyga fritt.

Tänk att du öppnar en dörr till ditt inre och kikar in. Det är ett kraftfullt verktyg du besitter. Din hjärna som utgör vem du är och vad du vill bli.

Här hittar du tips för utövandet.

Känn in din omgivning om du sitter i ett rum eller ute i trädgården, var närvarande och låt din omgivning beröra, men reflektera inte jättemycket över det. Låt det bara ske. Hänge dig till nuet och känn energierna omkring dig. Från trädens kronor till gräset. Eller njut av det stilla lugnet som omger dig i i nuet.

Första gångerna kan det vara svårt att slappna av och ge sig hän, men som med allt annat så tränar du dig till att bättre känna av vad som passar just dig.

Vilken tid på dygnet som känns bra. Morgon är att föredra då sinnena är som bäst utvilade av nattsömnen.

Det avgör du ju bäst själv så klart.

Huvudsaken är att du känner att du är där just nu i stunden och känner av omgivningens närvaro. Dock ska du inte låta den påverkar dig för mycket. Glöm inte att andas. Ut med negativ stress och in med positiv energi från omgivningen.

Du skall hitta vägen (din väg) till inre frid. Vad som händer runt om är egentligen obetydligt, mer än om du kan snappa upp det positiva. .

Åter igen glöm inte andningen (djupandning), känn hur dina muskler slappnar av och ditt sinne tar dig bortom det ögat kan se. Till dina innersta rum .

Det finns hjälp med ljud-cd som har olika spår, ibland bara avslappnade musik, annars vägleder de dig genom hela övningen från start tills du sakta vaknar upp ur ditt meditativa tillstånd.

Ju mer erfaren du är desto längre stunder kan du befinna dig i detta tillstånd utan att påverkas av yttre omständigheter. Det är alltid bra att ha någon lite mer erfaren om du är nybörjare. Både som leder eller som du kan bolla tankar med efteråt.