Vikten av att jorda sig

Vikten av att jorda sig

I dagens stressiga samhälle är våra hjärnor ständigt påkopplade och vi glömmer lätt bort oss själva och vår kontakt med jorden. Mycket av vår energi är riktad till våra huvuden och vi lever i ett högt tempo där t ex datorn, mobilen och tv:n får mycket av vår uppmärksamhet och energi. Något som händer när vi riktar för mycket energi utåt och glömmer bort att slappna och fokusera inåt är att vi också tappar vår jordning.

Några saker som kan vara tecken på att du är ojordad är till exempel att du reagerar väldigt starkt på stress, att du har magproblem eller huvudvärk eller att du helt enkelt känner dig i känslomässig eller fysisk obalans. Jordning innebär helt enkelt att koppla bort sig från alla yttre faktorer som drar i vår energi och istället flytta vårt fokus ner i våra kroppar och koppla ihop oss med jorden. Det handlar alltså om Mindfulness, att vara närvarande i nuet, i oss själva och känna sig trygg och balanserad.

Hur jordar jag mig?

Att jorda sig behöver inte alls ta lång tid. Framförallt inte när du gjort det till en vana. Då räcker det oftast med någon minut. Det spelar ingen roll var du är eller om du sitter eller står. Den här övningen kan du göra när som helst under dagen, framförallt när du börjar känna att du inte mår helt bra. Du kanske börjar oroa dig för något, känner dig stressad eller på något annat sätt känner dig i obalans. Då är det bra att ta en liten stund, stanna upp och jorda dig.

Börja med att landa och slappna av genom att ta några djupa andetag, in genom näsan och ut genom munnen. Tänkt dig att du släpper ut all stress, oro och negativitet vid varje utandning. Låt sedan andetaget flöda fritt och bara observera ditt andetag en liten stund. Det är den övning som man inom mindfulness brukar kalla för andningsankaret. Du förankrar dig alltså inom dig själv genom att rikta all din uppmärksamhet mot ditt andetag. Känn hur avslappningen sprider sig i kroppen. Känn sedan hur dina fötter står eller vilar stadigt mot underlaget och föreställ dig att det växer ut rötter under dina fötter som tränger sig djupare och djupare ner i marken. Gör gärna övningen flera gånger om dagen och känn hur du blir mer avslappnad, trygg och balanserad för varje dag som går.

Snart närmar det sig adventstider och varför inte ta vara på denna mysiga tid. Tänd en Adventsljusstake och ägna dig en stund åt mindfulness med fokus på bara dig. Vill du veta mer om mindfulness? Här kan du läsa en studie om hur mindfulness förändrar våra hjärnor.