Mindful eating

Mindful eating

Hur ofta är man inte så hungrig att man bara slänger i sig maten utan att ens reflektera över vad det är man ätit egentligen? Eller så sitter man och äter medan man scrollar i telefonen efter senaste nytt – eller kanske allra vanligast, man äter framför teven. Många som är stressade väljer att äta lunch på stående fot eller medan de är på språng, allt för att det ska gå så fort som möjligt. Mindful eating syftar till att få en att varva ned och medvetandegöra ätandet – och inte minst att känna mer tacksamhet över maten man faktiskt får.

Fördelar med mindful eating

Att inte vara medveten om hur man äter kan lätt leda till övervikt. Det kan vara svårt att skilja på vad som är verklig hunger och vad som bara är ett sug, och det blir lätt en vana att gå och småäta lite då och då bara för att man är sugen. När man bli mer mindful i sitt sätt att äta blir det enklare att följa kroppens signaler och faktiskt bara äta när kroppen säger till om man är hungrig på riktigt. Det kan också fungera på motsatt sätt, att man inte lyssnar till när kroppen säger att den är hungrig utan inser det för sent då man är extremt hungrig och därmed äter alldeles för mycket på en gång. Är man osäker på sin hälsostatus kan man med fördel göra en hälsoundersökning, till exempel hos Minutkliniken.se, för att få reda på hur ens kropp mår. Alla är dock olika och mår bra av olika saker, och med hjälp av mindful eating kan man lära sig att känna efter vad just ens egen kropp mår bra av.

Så äter du med mer mindfulness

Först och främst bör du se till att sitta ned vid matbordet och befinna dig i en lugn miljö utan störningar från till exempel teve eller radio. Känn efter hur du mår precis just nu. Är du hungrig? Uttråkad? Ledsen? Innan du äter, fundera över vart maten kommer ifrån. Vart är den odlad? Vem har skördat den? Hur är den tillagad och vem är det som har gjort den? Känn tacksamhet över maten som du har på din tallrik och över att du faktiskt har tillgång till den. Ta en bit i munnen utan att tugga utan känn efter först. Vad smakar det, hur känns maten i munnen och vilken textur har den? Tugga sedan 30 gånger innan du sväljer, det kan kännas svårt i början men är en bra utmaning. Njut av smakerna medan du tuggar. Detta ger också magsäcken möjlighet att hinna förbereda sig på maten som kommer ned. Lägg också ned besticken mellan varje tugga, så att du inte riskerar att sitta och skyffla in maten. Sist men inte minst, sluta äta när du är mätt och kroppen signalerar att den är nöjd.