Lärdom om mindfulness

Lärdom om mindfulness

Att ta hand om sig själv är viktigt. Både på insidan och utsidan. Därför är mindfulness något som hjälper på båda sätt. Mår man bra på insidan så mår man även bra på utsidan. Att inre stress och oro inte är bra förstår och vet de flesta om. Men att det även kan orsaka olika sorters symtom och sjukdomar är det nog färre antal människor som vet.

Idag används även mindfulness inom rehabilitering och sjukvården för att minska den stress som ofta förekommer för personal som jobbar inom sjukvården. Denna hemsida kan ge en klarare bild av mindfulness inom sjukvården och hur detta hjälper att minska stressen.

Mindfulness har anor från mycket lång tid tillbaka och bygger på att människor ska kunna känna sig i balans med tankar och känslor. Det är det som övas på kurser och utbildningar inom just mindfulness. På denna webbplats finns information kring mindfulness och om hur detta fungerar.

Arbetsgivare som satsar på detta för sina personal kommer att vinna på det i längden genom en friskare och mer välmående sådan. Mindfulness kan även förebygga sjukdom och förhindra sjukskrivning både på kort -och lång sikt. Det här är ett smart sätt för en arbetsgivare att tjäna på genom denna form av meditation. Både ur ekonomisk synvinkel och ur personalomvårdnad.

Som rehabilitering kan mindfulness göra underverk. Speciellt för de personer som kanske mår psykiskt dåligt, där detta kan underlätta och lossa på deprimerande tankar och känslor. Man säger att kroppen är själens skal och går själen sönder blir kroppen också trasig. Samma sak gäller även åt andra hållet. Om kroppen inte håller ger själen upp. Därför är det så viktigt att dessa två är i balans med varandra.

Är man en person som helst utför mindfulness ensam finns det många varianter av exempelvis appar som går att ladda ned till sin mobiltelefon och det går att utföra olika övningar varsomhelst och närsomhelst. Alla är inte lika frälsta i att träna i grupp och då kan just detta vara ett bra alternativ.

Så den som känner av inre stress eller oro där det kanske påverkat det vardagliga livet ganska mycket bör absolut ge detta en ärlig chans för att förbättra sin situation och mående.

Personer som också önskar att gå ner i vikt kan bli hjälpta av just denna meditationsform. Här finns information om metoden och viktnedgång och hur det hänger ihop. Mindfulness kan se till att du känner lugnet och valet inför dina kostvanor till att frångå exempelvis tröstätande som många kanske gör om de mår dåligt. Då kan istället mindfulness medföra att det känns bättre och enklare genom att fokus på sinnesron blir stabil. Dåliga kostvanor beror ju oftast på att man inte hinner laga nyttigt på grund av knaper tidsram där snabbmat och halvfabrikat får utgöra majoriteten av måltider. Denna känsla kan minskas av mindfulness som bidrar till lugn och annat tänk kring sin situation. Dessa går hand i hand och kan man få in mer planering i livet minskar stressen i olika situationer och det är där som just mindfulness hjälper till.