Kroppen behöver tid för återhämtning

Kroppen behöver tid för återhämtning

Det är viktigt att man ger sig själv tid för återhämtning. Detta kan man göra på olika sätt och en del sätt funkar bättre för vissa än för andra. Det är viktigt att man gör det som känns bäst för en själv, att lyssna till kroppen. I följande inlägg finner du tips på saker som du kan göra i vardagen för att koppla av.

Yoga

Ta dig tiden att gå på yogaträning 1-2 gånger i veckan. Det här är perfekt för den som vill kombinera lite träning med avkoppling. Det finns olika sorters yoga och en del versioner kan vara bättre lämpade för avkoppling än andra.

Meditation

Man kan blanda ihop yoga och meditation, men saken är den att det brukar ingå meditation i en yoga-lektion. Det här ger en möjlighet att vila hjärnan en liten stund. Egentligen ska man försöka att inte tänka på någonting, men känn dig inte som ett misslyckande om du inte kan stänga ute massa tankar. Det är helt normalt att man inte kan tänka på ingenting. Försök bara finna så mycket ro som möjligt.

Ta ett avkopplande bad

Något som kan vara bra för både kroppen och själen är att man tar ett långt varmt bad. Det finns bra produkter från rituals som kan göra upplevelsen ännu bättre. Det finns olika serier i deras sortiment så att man kan välja en ritual som passar ens sinnesstämning.

Träning med avslappning efteråt

Ibland kan det vara avkopplande om man först kör ett riktigt hårt träningspass, och sedan slappnar man av efteråt. Det kan vara enklare att slappna av om man verkligen tagit ut sig först. Dessutom brukar man ha en mer harmonisk och avslappnad känsla i kroppen. Det kan alltså vara en bra investering i sin egen hälsa om man tränar regelbundet.

Vila mycket mer

Att meditera eller slappna av behöver inte innebära att man måste sitta och göra något speciellt. Det kan vara riktigt givande att ta en lite power nap när man känner att man är lite stressad. Man kan gå undan på lunchen och försöka vila, eller kanske ta sig en tupplur på bussen hem.

Fokusera på morgonen

På morgonen är det viktigt att man sätter sig ner i några minuter och funderar på hur man vill att dagen ska bli. Det kanske handlar om att man vill uppnå något på sitt jobb, avancera träningsmässigt eller något annat.

Reflektera i slutet av dagen

På slutet av dagen så är det lika viktigt att man tar en stund för att reflektera över dagen och saker som har hänt. Var det något som var jobbigt, kul eller något som man borde gjort annorlunda. Det här är också en form av avkoppling.